Skal nye sjåfører stemples?

24. november 17 kommentarer Kategori: Samfunn

Foto: CanadaGood / Lisens: CC-by-nc-nd-2.0

Foto: CanadaGood / Lisens: CC-by-nc-nd-2.0

Vegvesenet terper fortsatt på et forslag om at nye sjåfører skal kjøre med en grønn L bakpå bilen i de første 6 månedene etter bestått førerprøve. Dersom de får viljen sin vil dette bli påbudt. La det være sagt først som sist: Vi lever i et land uten folkeskikk og kjørekultur, i all hovedsak. Det er halve grunnen til å møte dette forslaget med skarp motstand.

Jeg bestod førerprøven for litt over to måneder siden, og har dermed vært gjennom hele opplæringssystemet med øvelseskjøring, kjøretimer og alt som ellers følger med. Da har jeg også fått føle på kroppen hvor aggressive enkelte bilister blir så snart de ser en rød L på bilen foran. Denne merkelappen har tydeligvis blitt et stempel som autoriserer Audi-eiere og andre til å ta ekstremt stygge forbikjøringer, ligge knappe meteren bak bilen det gjelder, og ellers bruke både lyd- og lyshorn for å skape mest mulig stress og irritasjon hos en stakkars sjåførelev.

Vil koste menneskeliv

Derfor tror jeg at forslaget i verste fall vil koste menneskeliv. Bilister som fra før av er stressa, sinte eller frustrerte av andre grunner vil se den grønne L-merkelappen og la seg irritere over den minste lille filleting som de ellers ikke ville tenkt over hos umerkede bilister. Deretter blir denne irritasjonen en unnskyldning for å ta stygge forbikjøringer eller stresse den ferske sjåføren med horn og tett kjøring.

Du skal lete svært lenge etter nyutdannede sjåfører som ikke har opplevd stygg kjøring mot seg fordi de øvelseskjørte med rød L bakpå bilen. Dette vil selvfølgelig i enkelte tilfeller ha sammenheng med at øvelseskjøring ofte vil være preget av tabber og usikkerhet, men det er ingen unnskyldning for å være aggressiv mot den som øvelseskjører. Som oftest tror jeg likevel at den aggressive kjøringen er en utrolig skummel måte å få utløp for sinnet sitt. Man ser en rød L og skaper unnskyldninger for å bli sint. Denne typen aggressiv kjøring har jeg og alle de andre jeg har snakket med opplevd helt frem til førerprøven sin, men så snart de fikk lappen og kunne fjerne den røde merkelappen opplevde de svært sjelden slik oppførsel.

En grønn L vil være en utvidelse av denne farlige oppførselen, og vil forårsake både ulykker og svært farlige situasjoner for uerfarne bilførere. Konsekvensen av dette blir at mange vil ha vanskeligheter med å kjøre alene de første månedene fordi de vet at de vil bli møtt med stygg kjøring, men også at forsikringspremiene for nye bilførere vil gå opp.

Skal vi merke alle som kan gjøre farlige ting?

Den andre halvparten av grunnen til at jeg liker forslaget svært dårlig er at jeg mener at folk har i svært høy grad rett til å ferdes anonymt i samfunnet. Jeg støtter merkingen med rød L av bilister som øvelseskjører fordi man er såpass fersk at man kan gjøre veldig uventede ting som å bråstoppe på rare steder eller å kjøre svært sakte, og det bør absolutt andre bilister opplyses om. Når du derimot har fått lappen er det fordi Vegvesenet mener at du har så god forståelse av regler, trafikkbildet og farlige situasjoner at du skal klare å kjøre på en måte som er hensynsfull og trafikksikker. Det er dermed ingenting som tilsier at nye sjåfører bør merkes for omverdenens skyld. Blir forslaget innført kan følgende være naturlige videreføringer:

  • Merking av eldre over en viss alder, fordi mange holder lav fart og har dårlig oversikt over trafikkbildet.
  • Merking av personer med tidligere tilfeller av alvorlig sykdom, fordi de kan bli alvorlig syke mens de kjører.
  • Merking av personer som har vært i fyllearrest eller hatt alkoholproblemer, fordi det kan tenkes at de kjører i fylla.
  • Merking av tidligere narkomane, fordi det kan tenkes at de er rusa.
  • Merking av personer som har årsinntekt over et bestemt nivå, fordi det kan tenkes at de anser seg selv som viktigere enn andre og kjører deretter.

Listen over er selvfølgelig ironisk ment og ikke på noen måte seriøs.

Rett til å bli behandlet likt

Det er svært mange grupper som kan anses som hindre eller farer i trafikkbildet dersom de riktige forholdene inntreffer. Likevel blir de ikke merket for offentlig beskuelse fordi alle som er skikket til å ha førerkortet og følger trafikkreglene har rett til å bli behandlet på lik måte av omverdenen, det seg være andre bilister eller Politiet. Å stemple nye sjåfører vil skape langt flere problemer enn det vil løse, og derfor håper jeg virkelig at en slik ordning aldri vil tre i kraft her i Norge. Jeg støtter forøvrig de andre forslagene i rapporten som nevnes i artikkelen; å gi ferske sjåfører strengere prikkbelastning og å styrke sjåføropplæringen.

Så, hva kan vi gjøre for å få nye sjåfører til å skjerpe seg? I liket med Vegvesenet sitter jeg ikke med et godt, konkret svar. Det viktigste er å innrømme at dagens system ikke fungerer. Jeg har mange venner som bestod førerprøven på første forsøk men aldri burde hatt lappen, og jeg har svært mange venner som strøk flere ganger på førerprøven men er kjempedyktige og hensynsfulle sjåfører. Et opplæringssystem som klarer å filtrere ut farlige sjåfører må utvikles, og jeg tror at det handler om å se på enkeltmennesker vel så mye som å lære bort risikoforståelse og trafikkregler. Så vil selvfølgelig flere fotobokser, mer politi, mer UP og lignende tiltak også være effektive tiltak, men tilsvarende kostbart. Forslaget om grønn L bør uansett avfeies som et useriøst og billig løsningsforsøk med potensielt farlige konsekvenser.

Det er ingen menneskerett å ha førerkortet. De som ikke vil tilpasse seg reglene (og da mener jeg de som kjører farlig; uten hensyn for eget og andres liv, ikke de som kjører i 10-20 km/t over fartsgrensa på E18) må fjernes fra veiene.

Tror du at merking av nye sjåfører er en god måte å forhindre ulykker?
Hvordan kan vi ellers påvirke ulykkesstatistikken i Norge?
Kom gjerne med kommentarer og innspill i feltet under!

Ingen relaterte innlegg ble funnet.

17 kommentarer

Kommenter
  1. Flott innlegg, veldig enig med deg. I tillegg vil man med en slik ordning skjære alle unge/nye sjåfører over én kam, hvilket jo er svært urettferdig over alle de ansvarlige sjåførene.

    Dessuten: når alt kommer til alt, er ALLE som ferdes i trafikken til en viss fare for andre, bare i å være der om så.

    Signe Bjørnedatter 24 november 2009 at 13:09 Permalink
    • Takk for tilbakemeldingen! Helt enig med deg. Det er feil å skjære alle over en kam.

      Even 24 november 2009 at 13:20 Permalink
  2. Fint at noen tar opp dette. Mange ser nok på den røde L-en som et varsel om øvelseskjøring, men de som er litt tøffere på pedalen eller har veldig stor tro på egne kjøreferdigheter ser kanskje på den som bare et irritasjonsmoment som ødelegger deres kjøreflyt. Det samme problemet vil nok oppstå med dette nye forslaget. Jeg tror også at det kan føle til usikkerhet hos sjåføren selv når han må kjøre med et stempel på seg som “farlig & uerfaren” .. Det skapes en forventning hos andre sjåfører at denne sjåføren er en “dårligere” sjåfør.

    Eirik B 24 november 2009 at 14:22 Permalink
  3. nettopp dette jeg tenkte da jeg leste om denne saken først også. Veldig gode poenger.

    anders 24 november 2009 at 18:23 Permalink
  4. Hei Even,

    Tusen takk for at du engasjerer deg! Det var interessante betraktninger du kom med i blogginnlegget ditt. Vi er opptatt av å finne de beste løsningene for å øke trafikksikkerheten, og derfor vil vi gjerne ha dialog rundt teamet. Vi tar gjerne et møte med deg, slik at vi kan høre mer om hva du tenker og dine innspill, samtidig som vi kan fortelle litt om hvorfor Vegvesenet nå sammen med Politiet og Trygg Trafikk fokuserer på ungdom og hva som er bakgrunnen for tiltakene vi har foreslått.

    For å si litt kort om vårt arbeid: Vi har laget en tiltaksplan mot ungdomsulykker, da unge førere er overrepresentert i alvorlige personskadeulykker. I Norge er det faktisk slik at 25% som drepes i trafikken er mellom 15 og 24 år, mens de kun står for 7% av trafikken. Derfor mener vi og Samferdselsdepartementet det er viktig å finne tiltak rettet mot denne gruppa spesielt.

    Vår erfaring viser oss at vi må kombinere ulike tiltak for å oppnå riktig atferd og trafikksikkerhetseffekter. Informasjon og opplæring er nødvendig, men ofte ikke tilstrekkelig.

    Når det gjelder eventuell bruk av en grønn L er dette noe som faktisk er prøvd ut i andre land. I de landene vi kjenner til har dette fungert godt. I trafikksikkerhetsarbeidet må vi være villige til å prøve ut nye tiltak, og effekten av å eventuelt innføre en slik L vil selvsagt bli fulgt nøye opp.

    Andre tiltak som er foreslått er å lage dataspill om trafikksikkerhet, få deler av førerprøven inn i pensum på skolen og rette en større innsats mot foreldrene som ofte prøvekjører med barna. Kom gjerne med andre forslag!

    Ta gjerne kontakt med meg dersom du har mulighet til å komme inn på et møte.

    Hele ungdomsstrategien finner du her http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=114322

    Med vennlig hilsen
    Finn Harald Amundsen
    Trafikksikkerhetsekspert i Statens vegvesen

    • De 25% som det henvises til kommer neppe til å kjøre mer ansvarlig på grunn av en grønn L, og hva i allverden hindrer dem i å ta av den av?

      Dataspill? Seriøst? Har absolutt ingen, jeg gjentar ingen, tro på at man er klare til å komme opp med et konsept som gjør at målgruppen blir fristet til å spille, ei heller at det har særlig effekt. Ser man på rene bilspill så skal man konkurrere med titler som Need for Speed, Project Gotham, Gran Tourisimo 5, Burnout, GTA og Forza Motorsport; en rimelig sterk line-up. Nå vel, la oss si at man kommer opp med et ok konsept som ikke er rent bilspil, hvordan i allverden skal man forsvare en utviklingskostnad som fort blir 8 siffret (GT5 == 60M USD) når målgruppen er ca 16-20 år som skal ta førerkortet i Norge? Det er så mange steder å strande et slik prosjekt at det er helt skummelt. Bare platformvalg vil jo meget fort kunne diskriminere noen eller legge så stramme føringer for hva som er mulig cross platform at det fort blir kjedelig.

      Da har jeg mye mer tro på å sende dem med en ambulanse ut til et skade-sted med høy fart (traume/fag-alarm) og gi dem et ordentlig sjokk. Eller inviter ambulanse-personale og få de til å fortelle om hvordan det er. Kropp uten hode kastet 10-20 meter fra bilen, ikke sette kne i venstre sete hvis air-bag er utløst for fører, ikke gi fører oppmerksomhet fra siden i tilfellet nakken er skaded og han/hun vrir nakken, hvor vondt involler av elg og annet faktisk kan lukte osv.

      Men jeg er redd for at tankeløse 18-20 åringer ikke er et fenomen man får fjernet uten videre.

      Harald 25 november 2009 at 14:06 Permalink
      • Jeg må innrømme at jeg støtter deg når det gjelder dataspill. Jeg tror det gir svært lite utbytte for pengene, og som du sier er det svært mange steder det kan gå galt.

        Jeg har størst tro på en strengere prøveperiode. Det er ingen menneskerett å ha førerkortet, og de som kjører uansvarlig bør miste den. Lenge.

        Takk for kommentaren!

        Even 25 november 2009 at 15:18 Permalink
  5. @Finn Harald Amundsen

    Kjempefint at du/dere deltar i dialoger og diskusjoner også på nett!

    Finnes det noen statistikk på hva slags ulykker som er «typiske» for de 25% som drepes i trafikken og er mellom 15 og 24 år? Uten å ha sett noen tall selv vil jeg anta at de fleste av disse ulykkene kommer av for høy hastighet.

    Jeg er skeptisk til hva denne grønne L-en faktisk kan bidra med. Vil bilen foran eller bak meg på veien kjøre saktere og sikrere hvis den har en grønn L festen på seg? Den vil selvfølgelig vise MEG at personen er en «grønn» sjåfør, og legge til rette for at jeg kan tilpasse min kjøring deretter. Men hva vil dette hjelpe på ulykkene? Vil to nyklekka sjåfører som har fått låne bilen av fattern med ørten hestekrefter la være å se hvor høy hastighet de kan komme opp i langs sletta på andre siden av bygda hvis de må feste en grønn L? Jeg har liten tro på det.

    Jeg skulle gjerne sett tall på hvor mange av disse ulykkene som skjer uten involvering av andre biler. For eksempel da at en relativ ung sjåfør dundrer inn i en fjellvegg eller snurrer rundt i en våt sving.

    Hvor mange av slike ulykker de siste 5 årene kunne vært unngått, eller mulig redusert antall omkomne, hvis bilen hadde en grønn L festet på seg? Vi har allerede et tiltak som jeg mener kan være enda mer effektivt om den blir strengere; og det er prøvetiden på 2 år. Denne kan bli strengere.

    Personlig hadde jeg heller likt å ha merket alle gamle menn med hatt som er i trafikken.

    I tillegg nominerer jeg Even til å være den første i Norge til å teste denne grønne L-en. La han kjøre rundt med dette merket i et halvt års tid, og hvis han ikke er involvert i noen ulykke så kaller vi det en suksess. Kom igjen, Even. Vi føler oss ikke trygge med en #drittunge brommende rundt.

    Magnus Kolstad 25 november 2009 at 13:33 Permalink
    • Helt enig med deg, Magnus. Jeg tror ikke at den grønne L-en vil hjelpe noe som helst på de som ikke har noen forståelse for fart og risiko.

      Når det gjelder å teste prosjektet blånekter jeg :) Drittunger er svært trafikksikre.

      Even 25 november 2009 at 15:15 Permalink
  6. Hei,

    Takk for innspillene. Vi skal forsøke å forklare litt og gi noe mer bakgrunn.

    Når det gjelder typiske ungdomsulykker er disse ofte knyttet til fart og manglende bruk av bilbelte. Det er flest uforkjøringer, og de fleste skjer på kvelden og natten i helga.

    Statens vegvesen tar mange virkemidler i bruk for å komme ungdomsulykkene til livs. Erfaringene fra andre land, og det vi håper skal skje i Norge, er at de forsvarlige trafikantene (som det tross alt finnes flest av) vil ta mer hensyn til bilistene som har en grønn L i bakruta på en bil. Det vil minne dem på at det er ungdom i bilen som ikke har hatt førerkortet lenge. Erfaringene viser også at de unge vil bli mer oppmerksomme med grønn L, og kjører forsiktigere. Dette vil dersom det igangsettes testes ut – og ser vi at den grønne L ikke fungerer avslutter vi forsøket.

    Det er viktig å huske at alle disse tiltakene settes i gang fordi vi må komme videre i trafikksikkerhetsarbeidet, og vi er nødt til å prøve oss fram for å finne ut om slike tiltak vil fungere i Norge.

    Dataspill er et annet tiltak vi vurderer, men vi tar med oss tilbakemeldingene fra dere i det arbeidet.

  7. I utgangspunktet hilser jeg velkommen ethvert tiltak som enten forhindrer tap av menneskeliv eller alvorlige ulykker.

    Spørsmålet er, som Even også tar opp, hvorvidt dette faktisk vil ha en effekt. Det er hyggelig at erfaringene fra andre land er gode, men man må samtidig huske at kjøring også er kulturelt betinget. Man skal ikke lenger enn til Danmark for å finne en kjørekultur som er svært annerledes enn vår egen. At noe fungerer i et annet land er dermed ikke det samme som at det vil fungere i Norge.

    Min første tanke, som også Even tar opp, er den litt spesielle ordningen med å merke spesielle grupper mennesker. Det gjør vi ikke på noe annet område i samfunnet, og jeg er til og med litt usikker på om det tidvis kan ha en motsatt effekt hvor man i enkelte samfunnslag kan se for seg nedlatende holdninger overfor de som kjører med et slikt skilt.

    Da har jeg mer tro på strengere sanksjoner overfor de som befinner seg i den utsatte alderen og som bryter loven. Høyere satser på forenklede forelegg, samt lavere terskel for inndragelse av førerkort vil kun ramme dem som faktisk gjør noe galt, og ikke dem som holder seg innenfor loven.

    Skjønt, dette er kun personlige, subjektive tanker på strak arm, uten noen forankring i dypere analyser.

    Martin Bekkelund 26 november 2009 at 16:03 Permalink
  8. Det er med interesse jeg leser dette innlegget, Even, men jeg er litt overrasket over hvordan du beskriver andre bilisters oppførsel i forhold til biler med rød L. Jeg tok lappen for omtrent fem år siden og opplevde at folk ikke oppførte seg mer aggressivt ovenfor meg under øvelseskjøring enn de gjør nå, tvert imot. Ut fra ditt innlegg virker det som om jeg går i mot strømmen når jeg er ekstra påpasselig med å holde god avstand og ellers være “eksemplarisk” når jeg ser en bil med rød L.

    Videre skriver du at man etter å ha bestått førerprøven har en “god forståelse av regler, trafikkbildet og farlige situasjoner”. “God nok” forståelse vil jeg si er riktigere.
    For å bli en god sjåfør trenger man erfaring. Når man får lappen anses man som god nok til å tilegne seg videre erfaring og rutine på egenhånd, men man er ingen god sjåfør. Man har ikke erfaringen som skal til for å se hvilke deler av trafikkbildet som er essensielt, man mangler mao. rutinen for å ha et godt nok overblikk.

    Jeg tror derfor en grønn L vil virke som en påminnelse til unge sjåfører (når de går til/fra bilen) om at de fortsatt er i en tidlig fase av opplæringen og fortsatt uerfarne. For andre bilister er L’en en indikasjon på at sjåføren er god nok til å ferdes i trafikken, men at denne fortsatt kan være litt “grov i kantene”.

    Jeg ønsker altså forslaget om en grønn L i bakruta velkommen. Når det er sagt tror jeg ikke et slikt klistremerke er en vidunderkur, men ett av flere tiltak som kan redusere ulykkesprosenten hvor unge er involvert.

    Vegvesenet må, som Finn Harald påpeker, gå nye veier for videre å drive ulykkesstatistikken ned. Jeg tror det absolutt er verdt forsøket for å se om en grønn L påvirker ulykkesstatistikken, spesielt siden tilsvarende tiltak har hatt positiv effekt i andre land.

    Åsmund 28 november 2009 at 23:16 Permalink
    • Hvordan det kjøres avhenger selvsagt av hvor du er og hvordan kulturen knyttet til det stedet er. Jeg og mange andre har opplevd aggressiv kjøring, mens du og helt sikkert mange andre har ikke opplevd det, eller ikke lagt merke til det. Ettersom hverken du eller jeg sitter på harde data blir ikke det en del av diskusjonen som er noe vits i å ta.

      Det viktigste for meg ligger i, som jeg skriver, det å skulle stemple en hel gruppe for offentlig beskuelse. Det gjøres ikke noe annet sted i samfunnet, og jeg er helt overbevist om at dette vil forårsake forskjellsbehandling og stygg kjøring.

      Jeg tror ikke ett sekund på at de virkelig farlige drittsekkene som Vegvesenet vil bli kvitt kommer til å bry seg ett eneste sekund om at de har en klistrelapp med grønn L bakpå bilen. En 18-åring i hormonrus med nøklene til pappas Audi og null risikoforståelse og null respekt for andre vil ikke tenke nevneverdig over hvor få uker det er siden han fikk førerkortet, uavhengig av klistrelappen.

      Således blir denne merkingen bare en absurd form for kollektiv avstraffelse der de hensynsfulle unge sjåførene skal bli usikre på seg selv og oppleve ufyselig oppførsel mot seg, mens de farlige drittsekkene vil ture på. Ingen vinner på en slik situasjon.

      Du og jeg skjønner at man skal ta hensyn til bilister som øvelseskjører, ved å holde litt ekstra god avstand og vise tålmodighet. Men det er det skremmende få andre som gjør i dette landet, og det er litt av grunnen til at jeg tror at dette prosjektet vil mislykkes grovt.

      Det er fullt av egoister, mennesker uten risikoforståelse og reine idioter i trafikken. Noen er unge, noen er godt voksne, også videre. Det har aldri vært aktuelt å stemple tidligere straffedømte eller folk med kjente alkoholproblemer i trafikken, og av nettopp tilsvarende grunner mener jeg det er feil å skjære all ungdom over en kam og påtvinge alle stempler.

      Det at det har hatt effekt i andre land sier ingen verdens ting om hvordan det vil fungere i Norge, som Martin påpeker over. Dra til f.eks. Hellas og sammenlign kjørekulturen der med hvordan det er her, eller se hvordan det kjøres i London. Kan alle tiltak innføres alle tre stedene med like stor effekt? Neppe.

      Jeg er helt enig med deg i at ulykkesstatistikken må ned, men jeg har større tro på mer kontroller og svært strenge straffetiltak mot unge bilførere som kjører stygt. Symboltiltak som å merke unge bilførere med grønn L vil være bortkastede midler i beste fall her i Norge. Sats heller på skikkelige tiltak som vil fungere.

      Det er ikke greit å straffe all ungdom fordi det finnes en liten andel tullinger der ute.

      Even 28 november 2009 at 23:41 Permalink
  9. Ja, det er kulturelle forskjeller mellom land, også innen oppførsel blant bilister. Dette er likevel ikke et argument for å IKKE prøve ut L-ordningen. Man kan ikke ta utgangspunkt i at en slik merking ikke fungerer i Norge bare fordi Norge “ikke er likt andre land”. Derfor er det forsøket verdt, spesielt når data andre land sier at dette virker.

    Videre syns jeg ikke en L-merking er en straff, ei heller en form for nedlatende “du er dårlig”-merking. Den vil være hensiktsmessig for både den “grønne” sjåføren, samt for andre bilister. I likhet med trafikkskilt, vil en grønn L hinte om hvilke hensyn som bør tas. En bevisstgjøring.

    Som jeg nevnte vil ikke L-merking alene løse alle problemer, selvfølgelig ikke. Folk som er idioter, vil fortsatt være idioter – også med en grønn L i bakruta. Men jeg tror en L kan bidra slik at majoriteten bilister, dvs. de med trafikksikkert vett, får bedre fokus på ferske bilister. Det er først og fremst den fornuftige bilist jeg tror vil ha nytte av merkingen.
    Så får andre tiltak, som UP osv., forsøke å ta seg av de hormonrusede pappadaltene og de fartsgale pappaene deres …

    (med forbehold om tastefeil, kommentarfeltet blir uhendig lite på iPhone)

    Åsmund 29 november 2009 at 00:20 Permalink
    • Nå er jeg ikke med på argumenteringen din. Er ikke de som skal stoppes med dette forslaget nettopp idiotene? De som allerede er hensynsfulle og kjører aktsomt vil ikke bli noe bedre av en slik merking.

      Og Vegvesenet sitt hovedargument er jo å få de i ung alder til å tenke seg om, fordi det er de som stiger raskt i ulykkesstatistikkene. Målet er ikke å fortelle trygge og flinke bilister at det finnes ferske bilister i trafikken; jeg har ihvertfall ikke inntrykk av at det er slik disse ulykkene inntreffer.

      Jeg tror også at den fornuftige ferske sjåfør allerede er klar over at han bare såvidt er inne i en læringsprosess. Slik tenker i alle fall de mange gode sjåførene jeg kjenner. Dermed vil ikke merkingen bære noen frukter der heller.

      Det er langt viktigere å få på plass et opplæringssystem som kan luke ut idiotene før de kommer seg ut i trafikken i særlig grad. Så bør man også endre litt holdninger, slik at ungdommen forstår at førerkortet er et privilegium og ikke en menneskerett.

      Even 29 november 2009 at 00:32 Permalink
  10. Jeg innbiller meg at også ansvarlige bilister med et ferskt sertifikat i lomma utgjør et stor del av ulykkesstatistikken, det er ikke kun råtassene som kjører utfor og dør i trafikkulykker. Altså tror jeg en grønn påminnelse vil kunne bidra til at alle nye bilister husker på at de er uerfarne; at de husker å ta det med ro rundt f.eks. den bratte svingen fordi de plasserte Len i bakruta da de satte seg i bilen. Jeg tror i motsetning til deg at noe slikt vil hjelpe. Dette blir likevel kun synspunkt mot synspunkt.

    Dataene som Vegvesenets Finn Harald presenterer viser i midlertid at det hjelper, så blånekt for å prøve en “grønn skolesekk”, slik førsteklassinger får, blir feil. De blir merket for at bilister skal ta hensyn, hvorfor ikke det samme også uerfarne bilister?

    Jeg er forøvrig helt enig i at det beste er å finne et system som kan luke vekk ugresset før det gror, men er det overhodet mulig?

    Åsmund 29 november 2009 at 01:18 Permalink
  11. Jeg har et godt forslag! Hvorfor ikke merke alle biler som kjører i trafikket med et unikt nummer, slik at man kan melde dette nummeret til politiet når man ser stygg kjøring? Så kan de stoppe dette…

    Jan Stokseth 15 februar 2010 at 22:23 Permalink

Kommenter

Commenter Gravatar