Piratsirkuset ruller videre

18. februar 14 kommentarer Kategori: Teknologi

Foto: Danny Choo / flickr.com (CC-by-nc-sa-2.0)

Foto: Danny Choo / flickr.com (CC-by-nc-sa-2.0)

Hvor navlebeskuende og tilbakestående kan en bransje bli? Rettsaken mot The Pirate Bay er nå i sin tredje dag (onsdag). Det har gått litt fremover. Av mindre viktig nytt kan det nevnes at aktor Håkan Roswall, som er selverklært ekspert på IT og datakriminalitet, har gjentatte ganger hatt problemer med å åpne en enkel powerpoint-presentasjon. Men av mer interessante saker har aktor sett seg nødt til å droppe halve anklagen grunnet total mangel på skikkelig bevis. Det er viktig. En av forsvarsadvokatene melder at The Pirate Bay har vunnet halve rettsaken, og det er nok ikke langt fra sannheten.

Aktor forklarer endringen med at han vil få det lettere, og at piratene slett ikke bør juble for tidlig, men det er det nok bare anklagerene selv som tror på. Resten av oss skjønner at dette er mangel på skikkelig bevismateriale, og total mangel på forståelse for teknologien rettsaken gjelder. Aktor (ja, jeg har et sterkt behov for å henge han ut) klarte ikke å bevise at Pirate Bay er delaktige i den ulovlige distribusjonen, og prøvde å hoppe over hele kapitlet i Bittorrent-boka om såkalte trackerløse torrenter. Dessuten klarte han visstnok ikke å skille mellom megabits og megabytes. En skikkelig ekspert på data og IT, med andre ord.

Anklagerenes krav blir stadig latterligere. Den kontroversielle advokaten Henrik Pontén, som representerer Svensk Filmindustri, prøver å få ekstra erstatning fordi Wallander-filmene fikk skadet omdømmet sitt av annonsene som er å finne på The Pirate Bays sider. Men så blir det virkelig ekstremt konservativt. Dagbladet kan melde:

Peter Donowsky — som representerer IFPI i søksmålet — la i sin saksframstilling vekt på at The Pirate Bay har ødelagt markedet for lovlige musikktilbud.

Han påpekte at skaden platebransjen er blitt påført handler om mer enn manglende inntekter fra de enkelteksemplarer som er blitt lastet ned fra siden.

Ulovlig nedlasting har også ført til en generell minsket interesse i befolkningen for å kjøpe cd-plater, argumenterte Donowsky.

- The Pirate Bay har skapt mindre muligheter for å selge musikk online, det har blitt færre muligheter til å skape lovlige alternativer på nettet. Det er en uoverkommelig konkurransesituasjon når man skal konkurrere med The Pirate Bay.

La oss begynne med fildelingens spede begynnelse. Napster. Programmet og teknologien oppstod fordi det var et behov som platebransjen ikke klarte å dekke. Jeg er helt enig med Martin Bekkelund: Hadde bransjen klart å se hvorfor Napster oppstod, tenke nytt, og dekke det enorme hullet i markedet, hadde det ikke vært noe nevneverdig problem. Men det er kjempefint å se at det finnes fornuftige stemmer i bransjen, slik VG melder i dag.

Foto: .klash / flickr.com (CC-by-nc-2.0)

Foto: .klash / flickr.com (CC-by-nc-2.0)

Fildeling oppstod ikke den gang, og eksisterer ikke i dag, av ondskap. Jeg har ikke noe ønske om å skade hverken artister eller bransje. Jeg liker ikke situasjonen noe særlig mer enn bransjen gjør. Men bransjen har nektet å fornye seg og tilpasse seg den nye tidsalderen. I stedet sloss de for harde livet i håp om å utslette fildeling og skru tiden tilbake, evt. utslette internett i sin helhet. De har seg selv å takke for situasjonen vi har i dag.

Donowsky snakker om minsket interesse for å kjøpe cd-plater. Hallo? Interessen har aldri eksistert! Cd-plater ble kjøpt fordi de var det beste tilbudet den gang, ikke fordi de var et godt tilbud. Her kommer NRKbeta-doktrinen på banen igjen: De var den beste tilbyderen, dermed solgte de. I dag sitter The Pirate Bay på et bedre tilbud enn platebransjen. Det meste er tilgjengelig DRM-fritt og i brukbar kvalitet. Å forsøke å tvinge folk over på et overpriset og foreldet medium fungerer ikke lenger, og dette har gitt platebransjen panikk.

Å hevde at The Pirate Bay har ødelagt mulighetene for å selge musikk på nettet eller i plateform, er latterlig. Så lenge platebransjen tørrpuler gamle medier og forretningsmodeller i stedet for å tenke nytt og innovativt, har de ødelagt sitt eget marked. Og da blir The Pirate Bay og brukerene deres syndebukker for bransjens egen inkompetanse, ikke kriminelle nettpirater. Platebransjen graver sin egen grav.

Er fildeling et nødvendig onde, eller et resultat av platebransjens innstilling?

Relaterte innlegg:

  1. In communist Norway Det pågår i disse dager en rettsak mot Telenor i...

14 kommentarer

Kommenter
  1. Helt enig med deg! Platebransjen har vært negativ til digital musikk helt fra starten av, og har virkelig skutt seg selv i foten. Hadde de vært tidlig på banen, kunne situasjonen vært helt annerledes. CDer kommer til å dø ut, noe platebransjen burde skjønt for mange år siden.

    Geir H. 18 februar 2009 at 16:46 Permalink
  2. Fildeling er verken et nødvendig onde eller et resultat av platebransjens innstilling.
    Fildeling er et resultat av folks manglende respekt for lover og regler. Musikk, programvare etc. er beskyttet av åndsverksloven. Nedlasting av slike ting uten og betale, er det samme som og gå inn i en butikk og ta en cd eller programvare uten og betale. Tjuveri begge deler og burde straffes deretter.

    FausK 18 februar 2009 at 17:07 Permalink
  3. Gode poeng! Fremtiden er nok at artister kun tjener penger på konserter. Og det er noe jeg allerede legger merke til med artister som krever høyere honorarer for kompensere for tapt fortjeneste på cd-salg.

    Erik F. 18 februar 2009 at 17:45 Permalink
  4. Helt enig med deg, Geir. Platebransjen bommet enormt når de ikke våget seg ut på de nye, digitale formatene tidlig. Nå får de, og desverre også vi som kunder (gjennom både DRM og rettsaker mot fildeling), svi. Det er synd at de til dags dato er så konservative.

    Tusen takk for kommentaren din!

    evensr 18 februar 2009 at 21:26 Permalink
  5. Jeg er nok ikke helt enig med deg der, Erik. Situasjonen i dag er at artister i større grad må leve av konserter, men jeg tror ikke det er ideelt. Da blir det veldig vanskelig for de små artistene og bandene å komme seg ut. Jeg ser for meg et system der artistene får noe betalt for "albumer", men ekstremt mye mindre enn de prismodellene vi har i dag. Da blir det lettere for småband å etablere seg, tror jeg.

    Takk for kommentaren :-)

    evensr 18 februar 2009 at 21:29 Permalink
  6. Hei FausK!

    Flott å se at noen som er klin uenige med meg også blir med i debatten, men du gir meg mange momenter å gå løs på. Argumentene du fremstiller mot piratkopiering kunne likesågodt vært fremført rundt tiden hvor de første åndsverkslovene kom i forbindelse med Gutenbergs oppfinnelse av trykkerkunsten.

    La meg ta det enkleste først. Fildeling er ikke tyveri. Fildeling er kopiering. Det er en vesentlig forskjell som har gått mange i platebransjen hus forbi. Ved tyveri fjernes et eksemplar, det seg være en bil eller en lommebok. Du er ett eksemplar fattigere, jeg er ett eksemplar rikere. Ved kopiering lager jeg et nytt eksemplar som er identisk ditt. Du er IKKE et eksemplar fattigere. Dette illustreres greit med følgende grafikk: http://flickr.com/photos/unsmecher/2849344688/

    Det har seg slik at de aller fleste som laster ned musikk, ikke hadde kjøpt mesteparten av musikken de nå laster ned, i utgangspunktet. Fildelingen blir dermed et verktøy for å spre kultur og la folk oppleve musikk og film som de ellers aldri hadde sett i butikken, eller kjøpt. Hvis jeg allikevel aldri hadde betalt for plata, hvilken skade gjør det da for noen som helst at jeg får høre musikken og få et genuint inntrykk av hvorvidt jeg liker musikeren? Alle er tjent med at dersom jeg allikevel ikke hadde betalt for denne plata, kan jeg allikevel få et godt inntrykk av musikeren, og kanskje til og med være villig til å dra på konsert ved en senere anledning, eller kjøpe musikerens neste album. Ofte ender jeg opp med å bruke nedlastet musikk som en "smaksprøve" og så senere kjøpe musikken, og det er jeg ikke alene om.

    Musikk og film er grovt overpriset. Vi aksepterte det lenge fordi det ikke fantes noe aktuelt mottilbud. Den digitale piratvirksomheten dukket opp for en del år siden, og startet den revolusjonen vi i dag er midt oppe i. Piratene gir oss et bedre tilbud, og vi tar det selvfølgelig. Ikke fordi vi er onde mennesker eller ønsker å være kriminelle, men fordi vi ikke godtar betingelsene plate- og filmbransjen har satt for kjøp og salg av musikk. De nekter å innovere for å tilpasse seg markedet. For alle andre rettferdig konkuranseutsatte bedrifter ville dette betydd døden. Platebransjen (og filmbransjen) har forent seg i hytt og gevær for å sikre at prisene er høye, og melke forbrukerene for penger. Nettsider som The Pirate Bay ga oss verktøyene vi trengte for både å drive kulturspredning, og å presse en bransje som ellers ikke hører på noen, til å forandre seg.

    Nedgangen i platesalget er ikke et direkte resultat av fildeling, men fildelingen er et direkte resultat av bransjens konservatisme og totale inkompetanse ovenfor nye medier.

    Tusen takk for kommentaren din, FausK! Hyggelig å se at folk engasjerer seg her selv om de er totalt uenige i det jeg skriver.

    evensr 18 februar 2009 at 21:47 Permalink
  7. Ser at mye av fokuset her ligger på musikkindustrien og greit er vel det for de er ganske irriterende selvhøytidelige.

    Men det som irriterer meg over alt annet er innen filmbransjen. Når jeg går i butikken å kjøper meg en lovlig DVD/BlueRay og kommer hjem for å kose meg med denne så er det første jeg blir vist filmindustripropaganda der "pirater" sammenlignes med biltyver o.l. (jeg regner med de fleste har sett den? "Piracy IS stealing"). Dette pluss diverse reklame må jeg se igjennom vær eneste gang jeg ønsker å se den aktuelle filmen eller serien, uten mulighet for å hoppe over eller spole forbi da dette er sperret.

    Å behandle de "få" betalende kundene sine så arrogant er for meg totalt uforståelig.

    alex 18 februar 2009 at 22:31 Permalink
  8. Jeg må si meg enig i evensr's inlegg over. Gode poenger. Personelig synes jeg at åndsverk og copyright har gått alt for langt. Fildeling fører bare til at folk får større tillgang til kultur, film, musikk og annet, og stort sett er det ingen andre som taper på dette enn søkkrike artister og grådige gigant konsern, hvorav dermed er det klart at det ikke lenger er i samfunnets beste interesse og ha et slikt loverk lenger.

    Alexander 19 februar 2009 at 08:02 Permalink
  9. Du berører noen viktige poenger, alex. Gjennom anti-piracy reklamene kriminialiseres alle brukerene, og det samme gjelder for kopisperrer på film og musikk. Du blir påtvunget reklamene hver gang du skal se filmen du lovlig har kjøpt og betalt for. Det er temmelig frustrerende.

    Hvis de hadde fokusert mer på å gi de lovlydige kundene sine en god brukeropplevelse i stedet for å drive heksejakt, hadde de kanskje til og med fått flere kunder.

    Takk for kommentaren din!

    evensr 19 februar 2009 at 08:06 Permalink
  10. Jeg er helt enig med deg, Alexander. Fildeling er utelukkende kulturspredning, og et pressmiddel for å få bransjen til å tenke nytt. Jeg har heller ikke særlig mye sympati for de gigantiske konsernene og de søkkrike artistene. Lovene må fornyes, og det samme må jammen bransjen.

    Tusen takk for kommentaren din!

    evensr 19 februar 2009 at 08:09 Permalink
  11. The pirate bay, andre torrent sider og andre populære teknologier for å dele filer har ikke ødelagt muligheten for å selge musikk på nettet. De har skapt muligheten og bevist at folk vil ha den muligheten. Det bevises av hvor populært det er og alle oppmerksomheten rundt det.

    ostemannen 19 februar 2009 at 12:39 Permalink
  12. Jeg tror du har et veldig viktig poeng der: De har ikke ødelagt muligheten for noe som helst. Om noe har de skapt muligheter, og dersom bransjen endrer fokus og begynner å tenke nytt, vil de se disse mulighetene.

    Takk for kommentaren!

    evensr 19 februar 2009 at 13:12 Permalink
  13. Jeg merker jeg synes det er interessant at mange fremstiller fildeling og/eller piratkopiering som et nytt fenomen. Faktum er jo at piratkopiering og fildeling har eksistert siden kasettbånd og videokassettenes svunne tider. Fattern har fortalt at han hadde en brevvenn på åttitallet, og de pleide å lage "mixtapes" til hverandre, med nettopp – piratkopiert musikk, innspilt på kassettbånd, som de sendte til hverandre i posten. Noe sier meg at ikke de to var de eneste som drev med dette.
    På filmsiden, har vi jo den klassiske debatten fra da VHS kom, og kinobransjen ble sinte fordi de mente at hjemmevideoen kom til å ødelegge for bilettsalget. Dette har jo vist seg å ikke være tilfellet. Kinoene består, sågar i distriktene.
    Fildeling har ikke bidratt til annet enn spredning av kultur, og jeg fatter ikke at det skal være så JÆVLIG vanskelig å forstå.

    ÆRH, ignorante mennesker.
    ustrukturerte 10 cents, men hey.

    free TPB, si nei til lobbyvirksomhet!
    Kultur er for alle – Delere er ikke helere

    Gerber 27 april 2009 at 07:18 Permalink

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hei, nye lesere! | snever - 28. apr, 2009

    [...] være ærlig med Statens VegvesenGerber on Du skal ikke være ærlig med Statens VegvesenGerber on Piratsirkuset ruller videreEven on Warner Norge, pt 2: Beklagelse fra Terje PedersenEven on Warner Norge, pt 2: Beklagelse fra [...]

Kommenter

Commenter Gravatar