Fjern kommentarfeltet hos Dagbladet

04. januar 13 kommentarer Kategori: Teknologi

Er du lei av de usaklige og tidvis ekstremt dumme kommentarene hos Dagbladet? Da er du ikke alene. Jeg har sett meg grundig lei av kommentarene som skrives hos Dagbladet. Konseptet bak er ikke så dumt, men debatten er stort sett på et så ekstremt lavmål at jeg får vondt.

Foto: suneko / flickr.com (Creative Commons)

Foto: suneko / flickr.com (Creative Commons)

Børge (aka Forteller) tipset meg i går om et userscript for å fjerne debatten hos Dagbladet. Jeg er ikke helt sikker på scriptets opprinnelse, men det ser ut til å være laget av Rune Sandnes som er tilknyttet designbyrået KLAPP. Et userscript lar deg modifisere hvordan en nettside vises ved hjelp av javascript.

Scriptet fungerer ihvertfall ypperlig, og installasjonen er heller ikke så vanskelig. Det tar et par minutter, i verste fall. Først av alt trenger du nettleseren Firefox. Hvis du ikke allerede bruker den er det på tide å bytte. Deretter må du hente en addon som heter Greasemonkey. Denne gjør det mulig for Firefox å laste userscripts. Når Greasemonkey er installert og Firefox har fått startet seg på nytt, kan du hente debattfjerningsscriptet her. Greasemonkey spør deg om du vil installere scriptet.

Nå skal kommentarfeltet være helt borte hos Dagbladet og Kjendis.no. For å teste kan du prøve å besøke denne artikkelen, eller en hvilken som helst annen artikkel hos Dagbladet som normalt har et kommentarfelt.

Værsågod.

Relaterte innlegg:

  1. Apple lyver om Safari Er det greit med direkte løgn i markedsføring? Apple lanserte...

13 kommentarer

Kommenter
  1. Men kan man ikke bare la være å lese dem da?

    Hjorthen 4 januar 2009 at 18:14 Permalink
  2. Godt poeng, og jo, du kan bare la være å lese dem. Det er en smakssak, og en ekstremt sjelden gang i blant dukker det jo tilogmed opp gode poenger i kommentarene. Men jeg liker å ha dem helt usynliggjort.

    Det skal også nevnes at det er veldig fort gjort å skru av dette scriptet dersom det dukker opp en sak hvor du kunne tenke deg å lese kommentarene. Uansett er det helt opp til hver enkelt. Noen liker kommentarene, noen liker dem ikke. Dette er en løsning for de som er helt og veldig lei dem, slik jeg er.

    Takk for kommentaren!

    Even 4 januar 2009 at 18:20 Permalink
  3. Litt på siden; men man kan enkelt og greit bruker userJS i Opera også. Innebygget er det til og med!
    Finnes mye snacks på http://userjs.org/

    Marius 4 januar 2009 at 19:27 Permalink
  4. Det var jeg ikke klar over. Takk for tipset!

    Even 4 januar 2009 at 21:10 Permalink
  5. Hei, det er helt klart lov å mene at vi bør ta bort kommentarfeltet på Dagbladet.no, men personlig synes jeg det er rart at man skal ta noe bort. Det er helt frivillig å bruke det, og det har helt klart sin funksjon. Det er slik at vi forsøker å linke til alle kilder vi bruker som er tilgjengelige på nett, og så åpner vi for kommentar slik at dere kan kontrollere oss. Og det er mulig å fokusere på de kommentarene/diskusjonene som blir bra.

    Jeg tror utviklingen går motsatt vei av hva du ønsker, at det å åpne for kommentar vil bli standard på nettaviser, og mange ser på vårt kommentarsystem når de skal lage sitt. Vårt er på ingen måte perfekt, og vi har mye på blokka vi kan gjøre for å få det bedre.

    Men enkelte kommentarer blir fantastisk bra, som denne http://www.dagbladet.no/2008/12/26/kultur/selvskryt/kommentar/4161930/

    Og du har forresten åpnet for kommentar på din blogg også, noe som er veldig bra :)

    Nettet bør være så åpent som mulig, synes jeg ;)

    Jon R. Hammerfjeld, desksjef Dagbladet.no

    Jon R. Hammerfjeld 4 januar 2009 at 23:22 Permalink
    • Hei! Først og fremst, tusen takk for kommentaren din. Kjempekult at du følger med, og følger opp. Det står det respekt av. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å starte noen diskusjon på nettopp dette med nettdebatt, men det ser ut til at du ikke gir meg noe valg ;)

      Vi kan begynne med bloggen min, for om enn et billig poeng til deg, stemmer det selvfølgelig at jeg har åpnet for kommentering her. Denne kommenteringen er med sterkere forbehold enn det dere tar på Dagbladet. Som du nettopp opplevde er det et modereringssystem på for førstegangskommentering. Hvis du ikke allerede har en godkjent kommentar på bloggen, må kommentaren din godkjennes før den blir synlig. Dette sikrer at debatten er saklig og holder et godt nivå.

      Som både du og Hjorthen poengterer, er debattsystemet deres frivillig. Det jeg misliker med deres løsning er at kommentarene lastes og vises, enten jeg ønsker det eller ikke. Dette scriptet gjør det simpelthen mulig for meg og andre å skjule feltet, og så kan jeg heller velge å skru av scriptet midlertidig og laste det på sider som jeg ønsker å delta i debatten på. Jeg synes det er mye ryddigere å gjøre det mulig for de som ønsker å skjule kommentarsystemet by default, og så vise dem der hver enkelt ønsker. Twingly ser ut til å være en god løsning så langt, og her vises kun overskriftene, ikke deler av eller hele debattinnlegg. Dessuten virker det som om Twingly har gode filtere og rapporteringsmuligheter for å fjerne useriøse blogger.

      Tanken om åpen debatt og linking til alle kilder på nett er en fin fantasi jeg gjerne stiller meg bak, men det fungerer ikke i praksis per i dag. Mange blir aper på nett fordi de er anonyme, og ikke trenger å møte folk ansikt til ansikt. Jeg gikk nettopp inn selv og kikket litt på kommentarene på en sak om Gaza på Dagbladet, og her var det personangrep og usakligheter i fleng. Slik debatt er ukonstruktiv, og det er både frustrerende og trist å se de gode argumentene bli druknet av sinte ekstremister som ikke får ut sinnet sitt i hverdagen.

      Nettet skal absolutt være så åpent så mulig. Derfor er det synd at dere ikke gjør mer for å kvalitetssikre kommentarene slik at debattfeltet blir brukt til utelukkende seriøs, konstruktiv debatt. Så lenge det er så mange som holder et så lavt nivå, kommer jeg til å velge å skjule debattfeltet. Klarer dere å lage en debattløsning som holder apene unna, vil jeg med glede trekke tilbake dette innlegget.

      Å blande apene med de som har gode argumenter og solide budskap fungerer ikke.

      Even 5 januar 2009 at 00:03 Permalink
  6. Hei, bare hyggelig å bidra i debatten du dro opp.

    Generelt har det vært mye programvare som jeg har installert en gang, men som ikke er blitt reinstallert ved bytte av pc. og oppgradering av browsere, dette er typisk fjerning av annonser på siden og lignende. Vil tro den javascriptstopperen havner i samme kategori, det er noe man gjør en gang.

    Men der vi trolig er grunnleggende uenig er når det gjelder “apene”. Jeg tror alle kan bli aper i diskusjoner, meg selv inkludert. Men jeg kjenner ingen som er dumme. De jeg kjenner er som regel gjennomtenkte personer og mange av dem har langt mer utdanning enn mine fem års roring rundt på høyskoler og universiteter.

    Grunntanken er at uansett hva vi skriver om, så vil enkelte lesere vite mer enn oss, og summen av lesere vil sitte på mengder av informasjon som kan være interessant for sakene.

    At det er dårlige kommentarer som flyter opp og synes, er jo på mange måter et teknisk problem, altså mer nøyaktig, et problem som kan løses rent teknisk, ved å gjøre endringer i algoritmen i selve kommentarsystemet.

    Det å frata vettuge folk muligheten til å delta fordi systemet er litt dårlig er løse problemet på feil måte, vi skal isteden skru systemet bedre.

    :)

    Kanskje til og med du vil like det

    Jon R. Hammerfjeld, desksjef Dagbladet.no

    Jon R. Hammerfjeld 5 januar 2009 at 00:17 Permalink
  7. Jon treffer spikeren på hodet: “Grunntanken er at uansett hva vi skriver om, så vil enkelte lesere vite mer enn oss, og summen av lesere vil sitte på mengder av informasjon som kan være interessant for sakene.”

    Nettopp. Samme med oss i NRK (jeg er redaktør i NRKbeta.no): Det er 4,6 millioner nordmenn og litt over 3 000 ansatte i NRK. Da er det selvsagt at folk tilsammen er smartere enn oss, uansett emne.

    Utfordringen er – som Jon også sier – å finne systemer som drar opp det som er bra. Der er Dagbladet i ledelsen. Jeg tror det kommer til å skje mye med slike systemer de neste årene, og har ingen tro på at man skal slå av kommentarer. Tvert i mot: Det bør heller være sterke grunner for å *ikke* ha kommentarer. F. eks. på artikler om nazisme etc, der det ofte går helt galt.

    Øyvind Solstad 5 januar 2009 at 09:00 Permalink
  8. Bra oppsummert Øyvind.

    Men jeg tror til og med nazismekaoset kan løses teknisk. Mina_N (twitternavn) hos oss, klarte å lage en sak om at innvandrerkritikerne føler seg utelatt fra den offisielle debatten i avisene, og fikk en bra debatt på saken.

    Saken ligger fremdeles ute, her, men kommentarene har falt ut, trolig på grunn av et redesign.

    Men saken er er debatten ble bra, men man må investere litt tid i begynnelsen for å bidra selv og luke litt. Spesielt i begynnelsen.

    Jeg tror også det er mulig å gjøre veldig mye teknisk for å få debatter om alle emner til å bli bra. Jeg tror rett og slett at alt kan debatteres.

    Uten unntak!

    :)

    Jon R. Hammerfjeld. Desksjef Dagbladet.no

    Jon R. Hammerfjeld 5 januar 2009 at 15:38 Permalink
    • Oi, her har det blitt skrevet mye siden i går. Så bra å se at dette engasjerer.

      Jon:
      Når jeg snakker om aper, mener jeg de som ikke klarer å debattere saklig, men i stedet tyr til personangrep og andre hersketeknikker/logiske fallgruver for å motbevise, vinne eller provosere. På andre diskusjonsfora bedre kjent som troll. Det virker som om dere jobber med å forbedre debattsystemet slik at trollene ikke får det så lett. Det er kjempebra, og det er nettopp det jeg etterlyser. Når debatten er saklig og relevant, vil “selv jeg” være storfornøyd.

      Jeg ønsker ikke at debattsystemet skal skrus av. Tvert imot. Alt jeg vil er at de som ønsker å skjule det, og heller laste det inn på interessante artikler, skal få lov til det. Som du selv sier bør internett være så åpent som mulig, og derfor synes jeg det er flott å ha muligheten til å vise innhold som jeg ønsker. Andre får gjøre som de vil. Jeg oppfordrer ikke til en boikott av debattsystemet deres. I det siste har jeg faktisk tatt meg selv i å skru av scriptet på enkelte artikler for å følge debatten. Men jeg liker muligheten til å skjule det på artikler hvor debatten typisk tar helt av inn i det usaklige.

      Grunntanken er at uansett hva vi skriver om, så vil enkelte lesere vite mer enn oss, og summen av lesere vil sitte på mengder av informasjon som kan være interessant for sakene.

      Det er en veldig god grunntanke som jeg gjerne stiller meg bak, og jeg håper den vil fortsette å være basis når dere videreutvikler debattsystemet deres.

      Øyvind:
      Som jeg skriver over er jeg helt enig i grunntanken. NRKbeta blir i mine øyne en litt annen historie fordi dere gjerne ikke skriver om sterke ting som provoserer, slik Dagbladet gjør. Debatten hos dere er god, konstruktiv, og det er tydelig at leserene sitter på mye kunnskap. Da fungerer det kjempebra.

      Utfordringen er helt klart å utvikle et debattsystem som fungerer på en nettavis der det er saker som involverer sterke følelser for mange, og uansett hvor du er på nettet vil det alltids være troll/aper som bare er ute etter å provosere og lage kvalm. Jeg tror som deg at det vil skje mye i tiden fremover, og jeg vil følge med i spenning.

      Forøvrig hadde det vært veldig kult om utviklerene av kommentarsystemet hos Dagbladet fikk en blogg, og lot oss alle slippe inn “bak kulissene”. Bare en tanke.

      Even 5 januar 2009 at 19:18 Permalink
  9. I utgangspunktet er jeg naturlig nok for fri debatt og stor takhøyde hva gjelder innhold i debatter. Derimot er jeg ikke overbevist om at nettavisene treffer noe som helst mål med å muliggjøre debatt.

    At alt kan debatteres er det ingen tvil om. Derimot er det større grunn til å stille spørsmålstegn ved hvorvidt alt bør debatteres. For en tid siden skrev jeg artikkelen tomme tanker, hvor Dagbladet blir brukt som eksempel. Jeg klarer selv ikke med beste evne å se verdien i debatt på dette nivået. Når majoriteten av artiklene i nettavisene inneholder debatter på dette nivået, resulterer det i brukerskript som det Even presenterer i denne artikkelen. Man misbruker altså debattens potensiale, og den mister sin verdi. Den eventuelle verdien enkelte lesere måtte tilføre artikkelen vil drukne i støy.

    Martin Bekkelund 5 januar 2009 at 22:32 Permalink
  10. Jeg er tilhenger av en så fri debatt som mulig, men har også sett meg lei av idiotkommentarer i noen av nettavisene. Likevel vil jeg nok velge å ha disse aktivert, for noen ganger – noen ganske få ganger – kommer det kommentarer som virkelig utfordrer meg i forhold til mitt eget ståsted i den aktuelle saken, og disse vil jeg ikke gå glipp av.
    Det som er mer betenkelig, synes jeg, er at nettstedet summarisk sletter og sensurerer innlegg som er “upassende” eller ikke i tråd med redaksjonell oppfatning – det er svært uheldig.

    Jeg har skrevet noe om dette her: http://drittlei.wordpress.com/2008/05/12/sensur-redakt%C3%B8ransvar/

    Drittlei 6 januar 2009 at 00:27 Permalink
    • Martin:
      Helt og fullstendig enig. Så mye tid som det brukes på nettavissurfing er det ingen tvil om at folk kan debattere alt mulig, men i mange tilfeller blir debattens hensikt veldig søkt, i beste fall. Verdien av debatten som ligger på mange artikler er tilnærmet lik null.

      Drittlei:
      Flott å se at du er enig. Forstår at du heller lar debatten være påslått, som jeg selv innrømmet ovenfor Jon skjer det jo en sjelden gang i blant at det er god debatt på artiklene.

      Tusen takk for kommentaren til dere begge!

      Even 6 januar 2009 at 16:08 Permalink

Kommenter

Commenter Gravatar